سوهان یک مکمل خوب برای غذاهای چرب و سنگین!

اگر تهران را به ساختمان های بلندش می شناسند، قم، استانی کوچک در نزدیکی پایتخت، به سوهان لقمه ساعدی نیا، یکی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی معروف است. سوهان یک شیرینی ایرانی یا بهتر است بگوییم نوعی حلوا است که از جوانه گندم درست می شود.

این شیرینی در اشکال و انواع مختلف خروجی دارد. برخی از آنها عبارتند از: سوهان عسل، سوهان کنجد، سوهان حلوا، سوهان بادام، گز سوهان، لقمه سوهان، سوهان کره، سوهان پنبه، سوهان دسر و غیره.

ایرانیان تقریباً در تمام شهرهای کشور سوهان را تولید و عرضه می کنند. این شهرها عبارتند از یزد، زرند، کرمان، تهران و اصفهان. این در حالی است که قنادان سوهانی در شهرستان زرند استان کرمان از سوهان لقمه قم نرم تر و لطیف تر است. در واقع مقدار کمی روغن به کار رفته در سوهان زرند باعث ماندگاری بیشتر آن می شود

با این وجود سوهان حلوایی قم محبوب ترین و معروف ترین نوع سوهان در بین ایرانیان است. همچنین بازدیدکنندگان می توانند بیشترین میزان و متنوع ترین انواع سوهان را در قم بیابند.

سوهان اولین بار در زمان قاجار در قم تولید شد. بین سالهای 1910 تا 1911 میلادی بود که دولت قصد داشت یکی از بخشهای حرم مطهر معصومه را افتتاح کند.

از آنجایی که ناصرالدین شاه قرار بود حضوری حضور داشته باشد، بزرگان قم مراسم باشکوهی برگزار کردند. اما به دلایل امنیتی نماینده خود را به قم فرستاد. با پایبندی به آداب و رسوم سنتی، شخصیت های برجسته شهر معمولاً هدایایی را به شاه تقدیم می کردند. در واقع به معنای احترام در سراسر ایران بود. این هدایا شامل صنایع دستی، غذا، گاو، گوسفند، طلا و غیره بود.

در همین حال، یکی از افراد برجسته به نام ملا ابراهیم شماعی، حلوای شیرینی را به نماینده شاه تقدیم کرد. بعد از صرف ناهار، نماینده شاه مقداری حلوا خورد. او که از طعم آن متعجب شده بود، گفت: «سوهان غذای مرا هضم کرد، همانطور که سوهان یک تکه آهن را می سایید». در نتیجه سوهان (راسپ) در واقع با سوهان کره ای (شیرینی) همفون است.

این اتفاق سرآغاز تولید و مصرف حلوا (که به آن سوهان گفته می شد) بود. در ابتدا، فقط شخصیت های برجسته و اشراف می توانستند این شیرینی را تهیه کنند. با این حال، با گذشت زمان به یک شیرینی محبوب تبدیل شد و عموم نیز می توانستند آن را بخرند.

مواد اولیه سوهان که بیشتر شبیه حلوای نرم بود شامل آرد، شکر، روغن، پسته، زعفران، هل و گلاب بود.

اما با گذشت زمان، مواد دیگری مانند زرده تخم مرغ به مخلوط اضافه شد و آرد گندم با جوانه گندم جایگزین شد، حلوا را شکننده‌تر کرده و ماندگاری محصول را افزایش می‌دهد.

اما با گذشت زمان، قنادی ها مواد دیگری مانند زرده تخم مرغ را به مخلوط اضافه کردند. علاوه بر این، آنها آرد گندم را با جوانه گندم جایگزین کردند که حلوا را شکننده تر می کرد. علاوه بر این، این جایگزینی باعث ماندگاری بیشتر محصول شد.

  • منابع:
    1. Sohan, a good rasp for greasy and heavy food!
  • تبلیغات:
  1. اخذ نمایندگی آبلیمو 1 لیتری شیشه ای

  2. باربند وانتی که از لوله پلیکا ساخته شده است!

  3. فروشگاه فروش دستگاه صنعتی سبزی خردکن

  4. قیمت عمده سطل پلاستیکی در اصفهان