حقایق جالب در مورد عقیق

اوپال بی‌نظیرترین، متنوع‌ترین و زیباترین سنگ تولد است. بر خلاف اکثر سنگ های قیمتی، عقیق بی شکل است که به این معنی است که ساختار بلوری مشخصی ندارد. شکل‌ها و رنگ‌های زیادی به خود می‌گیرد و به این ترتیب، کاملاً غیرقابل پیش‌بینی است.

عقیق ها بسیار جالب هستند و افسانه هایی وجود دارد که شما نیز می خواهید درباره آنها بدانید. ما حتی نمونه های دیدنی و جذابی برای شما داریم که می توانید با یادگیری این سنگ قیمتی جذاب تحسین کنید.


از 10
سنگ قیمتی باستانی
فسیل اپال شده
هری تیلور / گتی ایماژ
اوپال ها از همان آغاز زمان، موزه هنرمندان، نویسندگان و دیگر خلاقان بوده اند. منشا دقیق نام اوپال مورد بحث است، اما مورخان مطمئن هستند که در روم باستان عقیق به عنوان اوپال شناخته می شد که به عنوان “سنگ قیمتی” ترجمه می شود.

آیا عقیق که رومیان باستان تحسین می‌کردند همان چیزی بود که ما امروز آن را تحسین می‌کنیم؟ هیچ کس مطمئن نیست. با این حال، شواهدی از مصنوعات اوپال به 4000 سال قبل از میلاد برمی گردد.

02
از 10
توسعه عقیق
نمای نزدیک از نمونه عقیق
aleskramer / گتی ایماژ
اوپال نه تنها صدها، اگر نگوییم هزاران سال، در ذهن و قلب بشر بوده است، ساخت عقیق نیز زمان بسیار زیادی را می طلبد.

اگرچه علت دقیق تشکیل عقیق هنوز مورد مناقشه است، بسیاری بر این باورند که سیلیس توسط باران‌های شدید به شکاف‌های سنگ منتقل شده است. هنگامی که آب تبخیر شد، چیزی که باقی ماند یک ژل سیلیکا بود که سپس در طول میلیون ها سال سخت شد. این یک شبه اتفاق نیفتاد! تقریباً 5 میلیون سال طول می کشد تا فقط یک سانتی متر عقیق جامد شود.

این نظریه با توجه به وجود آب در اوپال منطقی است. محتوای آب یک عقیق می تواند تا 20 درصد باشد اما معمولاً در محدوده 5 درصد است.

03
از 10
خاستگاه و انواع
عقیق با رنگ روشن از استرالیای جنوبی
رسانه آواز کاسه جان سونز / گتی ایماژ
تخمین زده می شود که نزدیک به 95 درصد از عقیق جهان از استرالیا می آید. کشورهای دیگری که معمولاً اوپال را استخراج می کنند عبارتند از اتیوپی، برزیل و مکزیک.

دو نوع عقیق وجود دارد: گرانبها و معمولی. عقیق های گرانبها یا رنگی پر جنب و جوش دارند (اوپال آتشی) یا بازی رنگی را به نمایش می گذارند. بازی رنگ اصطلاحی است که برای توصیف صفحه نمایش رنگی چند بعدی منحصر به فرد که عقیق های گرانبهاتر دارند ابداع شده است.

از 10
رنگ های عقیق
نمای نزدیک نمونه عقیق برش نخورده
دورلینگ کیندرزلی / گتی ایماژ

چگونه سنگ قیمتی پیدا کنیم

عقیق های گرانبها دو رنگ اصلی دارند، رنگ زمینه و بازی رنگ آنها. رنگ پس زمینه ناشی از ناخالصی های درون سیلیس است. در خانواده عقیق گرانبها، انواع مختلفی از عقیق وجود دارد و قیمت فیروزه در دبی از کشور ایران گران تر است. هر کدام ترکیب رنگ ها و ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد خود را دارند. عقیق ها را می توان نارنجی، زرد، قرمز، سبز، آبی یا بنفش یافت. عقیق‌های سیاه یکی از کمیاب‌ترین سنگ‌های قیمتی به حساب می‌آیند، اگرچه آنها نیز می‌توانند رنگ‌های تیره مختلفی داشته باشند.

رنگ های دیگر به دلیل شکل گیری سیلیس با هم ایجاد می شوند. سیلیس از دسته ای از کره های ریز تشکیل شده است که به یکدیگر می چسبند. هنگامی که آنها با هم ترکیب می شوند، شکاف های کوچکی بین آنها ایجاد می شود که اجازه می دهد نور پراش شود. این پراش باعث بزرگی اشکال و ترکیب رنگ های مختلف می شود.