انواع مختلف عقیق

عقیق از کره های ریز سیلیس تشکیل شده است که وقتی آب غنی از سیلیس به شکاف های عمیق و حفره های پوسته زمین نفوذ می کند، تشکیل می شود.

به دو گروه عقیق معمولی (همچنین به عنوان گلدان) و عقیق گرانبها (همچنین به عنوان عقیق نجیب شناخته می شود) تقسیم می شود. عقیق را می توان در سرتاسر جهان از کورنوال تا کانادا، استرالیا تا سیبری، اتیوپی، ماداگاسکار و بسیاری از نقاط دیگر یافت.

تفاوت بین عقیق گرانبها و غیر گرانبها چیست؟
عقیق گرانبها بازی رنگهای طیفی را با وجود سنگ قیمتی نشان می دهد در حالی که عقیق معمولی اینطور نیست. عقیق معمولی معمولاً مات تا نیمه شفاف و رنگ نارنجی مایل به قهوه ای است، با این حال می تواند در هر رنگی باشد که برخی از آنها کاملاً جذاب هستند.

انواع کلیدی عقیق معمولی

عقیق عقیق
انواع نواری عقیق معمولی که می تواند در فسیل های عقیق شده یا در رگه ها تشکیل شود.

عقیق دندریتیک یا خزه
این آخال‌های خزه مانند (دندریتی) از مواد معدنی آهن مختلف تشکیل شده‌اند که توسط عقیق پوشانده شده‌اند که این طرح‌های زیبایی‌شناسانه را تولید می‌کنند. نام‌های دیگر عبارتند از عقیق «منظره» که در آن ساختارهای شاخه‌ای از مواد معدنی آهن شبیه به منظره‌های جنگلی است.

برخی از اپال های رایج که بیشتر به دنبال آن هستند از پرو می آیند. آبی، صورتی و سبز مایل به آبی بسیار زیبا را می توان در آنجا یافت. اینها از دو استان اصلی می آیند: ایکا و کاراولی. بهترین بلوز از Caraveli می آید و به عقیق آند معروف است. Ica صورتی های بهتر را تولید می کند، اما هر دو ماین هر دو رنگ را تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: سوالاتی که هنگام خرید جواهرات سنگ های قیمتی باید بپرسید
انواع بیشتری از عقیق معمولی وجود دارد، اما دو گونه مهم دیگر عقیق آتشین – این عقیق رنگ نارنجی شدید است – و هیالیت، گونه شفاف عقیق که بازی رنگی را نشان نمی دهد.

درک عقیق گرانبها
این تنوع از عقیق نمایش رنگ بازی می دهد. پراش نور از طریق روزنه‌های بسیار کوچک بین کره‌های سیلیسی درون ساختار، این جرقه‌های رنگی را ایجاد می‌کند. این را نمی‌توان با انعکاس‌های ناشی از فویل‌ها در اوپال‌های شبیه‌ساز اشتباه گرفت، زیرا بازی رنگ منشوری یا رنگین کمان است.

چگونه سنگ قیمتی پیدا کنیم

بیشتر بخوانید: چگونه ارزش عقیق را ارزیابی کنیم
باسیل اندرسون شناسایی عقیق گرانبها را با این نقل قول که در کتاب عقیق نوشته و قیمت فیروزه در دبی از کشور ایران گران تر است فرانک لیچمن آورده شده است به طرز شگفت انگیزی خلاصه می کند: “در مورد شناسایی، چیز کمی در مورد عقیق گفته می شود، زیرا به جز انواع عقیق آتشین، این سنگی است که به محض مشاهده رنگ های منشوری، نمی توان آن را به طور موثر تقلید کرد.